رواية امبراطورية ال العمراني الفصل الخامس 5 بقلم شغف الاعصار
عند عشق كانت في غرفه ليث تتجول فيها ذهابا وإيابا وهي تقول:اكيد مشي أنا هطلع وترجع تقول لا دا عامل زي جبل أنا هنام وخلاص هيه وذهبت إلى سريره ونامت وشمت رائحته الفواكه واحتضنت المخده اللى بيحضنها ونامت
عند ليث وهو يتكلم مع اسد بغيظ:اختك دي والله لاربيها
اسد:تبقي تلمسها بس كده
ليث:يا عم هو أنا هضربها يعني بس هعلمها الادب
اسد:مش عايز افكرك انو هي اختي
ليث:ولاا قوم روح الدرس أنا مش رايح
اسد بخوف:ليه مالك انت تعبان
ليث:يا عم ما اني زي القرد قدامك اهو
اسد بشك:ليث انت عارف كويس اني بحس بيك فا لو فيك حاجه قولى
ليث:مالك ياض ما تنشف هو أنا خطبتك يا عم متخفش أنا زي الفل اهو بس مش حابب اروح
اسد:طيب
عند ملاك ارتدت ملابسها علشان تذهب للدرس واتصلت على عشق وعشق قالت مش هتروح
عند صقر رجع اوعيه وذهب عند جني وقال:جني قومي يلا علشان ننزل نفطر يا بت قومي بقي بطلى رخامه يا جني لو مقومتيش مش هاكل يرضيكي مكولش ها يلا قومي بقي طب لو قومتي هجيبلك شوكولاته كثيييير جنيييييي ردي عليااااا علشان خاطري وقعد يبكي جم الممرضين على صوته
أحد الممرضين:يا فندم مينفعش كده
صقر:محدش ليه دعوه
الممرض:يا فندم دي الثلاجه يعني فيها اموات مينفعش ذهب صقر ومسكه من رقبته:هششششش عايز تقول انو جني ماتت لا جني ممتتش وفضل يضرب فيه وكل ما حد يجي يهديه يضربه ومحدش قادر يسيطر عليه
وعند جبل .......
جبل:فهمت الخطه
زيدان على صقر:فهمت
جبل:كويس أنا ماشي
زيدان: احسن برده خلى الواحد.يتنفس اونكل محمود عامل اي
جبل:ملكش دعوه هو عامل ايه
زيدان:عايز اقولك انو اونكل محمود ملهوش دخل في موتهم
جبل:هيبان كل حاجه
زيدان بعصبيه:هتخسر كل اللى حوليك طالما انت شاكك في اللى حوليك كلهم زي مخسرتني يا يا صاحبي ومشي
جبل:غبي ومشي للسرايا
عند عدي شاف ولد يتقدم من غرام وبدء يتحدث معها بي هي مسكت يد ليل ومشيت هو فرح انو مشيت وبعدها ذهب إلى احد المدرجات فتح الباب ودخل لقي لقي ليل وغرام واقفين والعميد بيزعق ويقول
العميد:كنتي فين يا استاذه منك ليها ها
غرام:احنا اسفين يا دكتور كنا مفكرين انو مش هاخد محاضره دلوقت
العميد :مبتسألوش ليه ها ومين البيه ده كمان
عدي ببرود:عدي
العميد:بجد عدي انت متأكد انك عدي يعني عدي مين يعني المدرج ضحك
عدي ببرود:طالب جديد
العميد:طب حضرتك جديد جاي متأخر ليه
عدي بإسفزاز:كنت بفطر علشان اركز مع حضرتك
العميد:طب يلا بره روح كمل فطارك دخل عدي ببرود إلى المدرج وقعد في مكان فاضي
العميد:أنا اذنتلك.تدخل
عدي ببرود:مش انت المحاضره دي بتبدأ تسعه دلوقتي تسعه الا خمسه انت اللى جاي بدري يعني من حقي اعمل اللى عايزه دلوقت طلما مجتش تسعه
العميد بغيظ:طيب ادخلي منك ليها دخلت غرام وليل ليل قعدت وغرام ملقتش غير مكان بين عدي وشاب وراحت علشان تقعد فيه بس عدي قعد جنب الولد وهي قعدت جنب عدي ومحدش جنبها
بدأ العميد في الشرح وعدي ميل رأسه على الطربيزه ونام وغرام مركزه مع الشرح
في المستشفي...
الدكتور :حد يتصل على جبل بيه بسرعه مش هقدر نوقفه
الممرضه:حاضر يا دكتور وذهبت واتصلت بجبل وقال انو قادم
عند ملاك كانت تسير وفجأه لقت اللى بيقول
شاب:مال البطل ماشي لوحده ليه بس ملاك أكملت السير ولا أكن أحد تحدث الشاب انغاظ وذهب ومسك يدها وقال:مش بكلمك يابت
ملاك:سيب أيدي
الشاب:ولو مسبتش يا قمر
ملاك كانت هترد بس فجأه سمعت صوته بيقول:أنا اللى هعمل يا روح امك ونزل فيه ضرب وشتمه بأفظع الشتائم ملاك تنظر بوجه مصدوم وفم مفتوح من اسد اول مره تشوفه كده
الشاب قام جري من أمام ذلك الأسد
اسد بعصبيه:حضرتك ماشيه في شوارع فاضيه ليه
ملاك:علشان ده مختصر واصل الدرس بسرعه
اسد:قدامي يلا مشيت ملاك قدامه وهو خلفها
في السرايا الجميع كان نائم استيقظت عشق وكانت عايزه تشرب ذهبت وشربت وطلعت تجري تدخل الي الغرفه ولكن سمعت صوت تكسير وصوت ليث و واضح أنه متعب دخلت إليها وجدت أنه واقع على الأرض بتعب
عشق:ليث ليث فوق مالك ليث فوق
ليث بتعب :غوري غيري هدومك دي (كانت ترتدي ملابس نوم جدا وفارده شعرها )
عشق:طيب بس حاول متنمش على ما اجي ذهبت بسرعه وارتدت ازدال ولفت طرحته وذهبت له
ليث:العديد عني مش عايز منك حاجه
عشق:حتي وانت تعبان مبسلمش من قله ذوقك معلش تعالى على نفسك يا ليث بيه وخليني اساعدك ومسكته وقومته نبمته على السرير ولمست جبهته لقيته سخن جامد ذهبت واحضرت كمادات ولسه الحراره منزلتش
عشق بخوف ودموع:طب اعمل اي يارب
ليث بتعب:اقرئيلي قرٱن بصوتك
عشق:حاضر وبدأت بتلاوه سوره يوسف بصوت رائع وهو نام ثم أكملت عمل الكمدات وغفت على السرير وجسدها على الأرض وداغها على السرير
وعند جبل ذهب إلى المستشفي ورأي صقر اخوه بهذه الحاله صعب عليه وصقر لما شافه ذهب واحتضنه وقال:جني يا جبل جني
جبل:اهدي معلش دي كانت امانه وراحت لصاحبها وفجأه اغمي على صقر وحمله جبل إلى احد الغرف واعطوه حقنه مهدئه
عند عدي...
العميد:كنت بقول اي يا استاذ عدي
عدي :قولت كلام كتير
العميد بإستفزاز: اخر حاجه قولتها
عدي:قولت
غرام بهمس:كان بيقول عن عمليات الجراحه تبع القلب اصعب العمليات ولكن سمعها المعيد وقال قومي اقفي
غرام وقفت:نعم
العميد:كنتي بتقوليله اي ما اكيد حضرتك ماشيه معاه مع أنتِ مش محترمه عدي التعصب جدا ولسه هيهجم عليه الفون بتاعه رن وكان جبل
جبل:عدي تعالى حالا صقر
عدي بخوف:صقر ماله
جبل:جني ماتت وهو منهار
عدي بخوف:أنا جاي حالا
غرام بهمس:صقر ماله
عدي :جني ماتت وخرج بسرعه من المدرج
غرام:أنا اصلا مش عايزه احضر محضرتك
العميد:ملكيش حضور ليا تاني
غرام ذهبت عند ليل واخدتها ومشيت
ليل :مالك يا غرام
غرام:بدموع صقر في المستشفي وفجأه.....